Miejsce załatwienia sprawy
Wydział Ochrony Środowiska, Rolnictwa i Leśnictwa (pokój 209) tel. 067 2680 537.
Wymagane dokumenty
Wniosek o wydanie pozwolenia zintegrowanego powinien spełniać wymagania określone art. 208 ustawy dnia 27 kwietnia 2001r. Prawo ochrony środowiska (tekst jednolity z 2008r. Dz.U. Nr 25, poz. 150 z późn. zm.).
Wniosek o wydanie pozwolenia zintegrowanego powinien spełniać wymagania określone dla wniosków o wydanie pozwoleń:
· na wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza;
· wodnoprawnego na wprowadzanie ścieków do wód lub do ziemi;
· na wytwarzanie odpadów;
oraz, jeżeli wody powierzchniowe lub podziemne są pobierane wyłącznie na potrzeby instalacji - wniosku o wydanie pozwolenia wodnoprawnego na pobór wód w rozumieniu ustawy z dnia 18 lipca 2001 r. - Prawo wodne.
Wniosek o wydanie pozwolenia zintegrowanego powinien także zawierać:
1. informacje, dotyczące instalacji wymagającej pozwolenia zintegrowanego, o:
a) oddziaływaniu emisji na środowisko jako całość,
b) istniejącym lub możliwym oddziaływaniu transgranicznym na środowisko,
c) proponowanej wielkości emisji hałasu wyznaczonej przez poziomy hałasu powodowanego poza zakładem na terenach sąsiednich oraz o akustycznym oddziaływaniu na rodzaje terenów, o których mowa w art. 113 ust. 2 pkt 1, a także o rozkładzie czasu pracy źródeł hałasu dla doby, wraz z przewidywanymi wariantami,
d) proponowanej ilości, stanie i składzie ścieków, o ile ścieki nie będą wprowadzane do wód lub do ziemi,
e) proponowanej ilości wykorzystywanej wody, o ile nie zachodzą warunki, o których mowa w art. 202 ust. 6,
f) proponowanych sposobach zapobiegania występowaniu i ograniczania skutków awarii, jeżeli nie dotyczy zakładów, o których mowa w art. 248 ust. 1,
g) spełnianiu wymagań, o których mowa w art. 207 ust. 1 i 1a;
2. uzasadnienie dla proponowanej wielkości emisji w przypadkach, o których mowa w art. 207 ust. 2 i 3, wskazujące spełnienie określonych w tych przepisach wymagań;
3. opis wariantów środków zapobiegających powstawaniu zanieczyszczeń, o ile takie warianty istnieją.
4. W informacji, o której mowa w pkt 1 lit. c, proponowane poziomy hałasu poza zakładem powinny być wyrażone wskaźnikami hałasu LAeq D i LAeq N w odniesieniu do rodzajów terenów, o których mowa w art. 113 ust. 2 pkt 1.
5. Jeżeli spełnienie wymagań najlepszych dostępnych technik wiąże się z realizacją działań w okresie, na który ma być wydane pozwolenie, informacja, o której mowa w art. 184 ust. 2 pkt 15, zawiera:
1) wskazanie i opis proponowanych działań;
2) harmonogram realizacji działań w okresie obowiązywania pozwolenia; w przypadku planowanej realizacji określonego działania w okresie dłuższym niż rok jest wymagane wskazanie etapów tego działania w okresach nie dłuższych niż roczne oraz terminów realizacji tych etapów;
3) przewidywane koszty realizacji poszczególnych działań;
4) plan finansowania poszczególnych działań;
5) wskazanie uwarunkowań technicznych i ekonomicznych uzasadniających proponowany harmonogram realizacji działań.
6. Wniosek przedkłada się w dwu egzemplarzach.
7. Do wniosku dołącza się:
1) dowód uiszczenia opłaty rejestracyjnej;
2) zapis wniosku w wersji elektronicznej na informatycznych nośnikach danych;
3) kopię wniosku o wydanie decyzji albo decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach, o której mowa w art. 71 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, jeżeli została wydana.
Opłaty
1. Opłata skarbowa:
Do wniosku należy załączyć dowód zapłaty należnej opłaty skarbowej. W związku z prowadzoną działalnością gospodarczą opłata skarbowa wynosi 2 011,00 zł lub 506,00 zł w związku z działalnością gospodarczą prowadzoną przez podmioty prowadzące działalność wytwórczą w rolnictwie, mikroprzedsiębiorców oraz małych i średnich przedsiębiorców lub 506,00 zł od pozostałych wg części III ust. 40 pkt. 3 załącznika do ustawy z dnia 16 listopada 2006r. o opłacie skarbowej (Dz. U. 2012, poz. 1282 z późn. zm.) oraz Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 września 2007r. w sprawie zapłaty opłaty skarbowej (Dz. U. z 2007 Nr 187, poz. 1330).
2. Opłata rejestracyjna
Wysokość opłaty rejestracyjnej nie może być wyższa niż 3.000 euro. Opłatę rejestracyjną wnosi się również w przypadku zmiany pozwolenia zintegrowanego w związku z dokonaniem istotnych zmian w instalacji objętej tym pozwoleniem. Opłata ta wynosi 50 % opłaty rejestracyjnej, która byłaby wymagana w przypadku wniosku o wydanie pozwolenia zintegrowanego dla tej instalacji. Wysokość opłaty rejestracyjnej ustala się na podstawie rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 4 listopada 2002r. w sprawie wysokości opłaty rejestracyjnej (Dz.U. z 2002r. Nr 190 poz. 1591).
Termin załatwienia sprawy
Zgodnie z art. 209 ust 2 Prawa ochrony środowiska w ciągu 6 miesięcy od dnia złożenia wniosku
Tryb odwoławczy
Odwołanie od decyzji wnosi się do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Pile za pośrednictwem Starosty Wągrowieckiego, w terminie 14 dni od daty otrzymania decyzji.
Inne wskazówki, uwagi
1. Pozwolenia zintegrowanego wymaga prowadzenie instalacji, której funkcjonowanie, ze względu na rodzaj i skalę prowadzonej w niej działalności, może powodować znaczne zanieczyszczenie poszczególnych elementów przyrodniczych albo środowiska jako całości. Instalacje te określone zostały w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 26 lipca 2002 r. w sprawie rodzajów instalacji mogących powodować znaczne zanieczyszczenie poszczególnych elementów przyrodniczych albo środowiska jako całości (Dz.U. z 2002. Nr 122 poz. 1591).
2. Warunkiem rozpatrzenia wniosku o wydanie pozwolenia zintegrowanego jest wniesienie opłaty rejestracyjnej na wyodrębniony rachunek bankowy prowadzony przez ministra właściwego do spraw środowiska.
Podstawa prawna
Ustawa z dnia 27 kwietnia 2001r. Prawo ochrony środowiska (Dz.U. z 2008r. Nr 25, poz. 150 z późn. zm.), Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. 2013, poz. 267. z późn. zm). |