|
|
|
|
|
INSTRUKCJA
OBSŁUGI BIULETYNU INFORMACJI PUBLICZNEJ (BIP) |
|
1.
Podstawowe informacje dotyczące BIP |
Dnia 6 września 2001 r. uchwalona została Ustawa o dostępie do informacji
publicznej (Dz. U. Nr 112, poz.1198). Określa ona zasady na jakich realizowany
jest dostęp obywateli do wszelkich informacji publicznych. Ustawa wylicza
również podmioty zobowiązane do udostępniania informacji publicznych. Są
to, między innymi organy władzy publicznej. Celem Ustawy jest
wprowadzenie jednolitych zasad udostępniania informacji publicznych.
· Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 18 stycznia
2007 r. w sprawie Biuletynu Informacji Publicznej (Dz. U. Nr 10, poz. 68),
określa sposób przekazywania informacji publicznych przez podmioty określone
w Ustawie. Odbywa się to poprzez działanie serwisów internetowych Biuletynu
Informacji Publicznej. W rozporządzeniu określono również budowę Podmiotowych
Stron BIP. Zgodnie z treścią zawartą w §11 rozporządzenia:
§ 11.
1. Strona podmiotowa BIP zawiera w szczególności:
1) logo (znak graficzny) BIP, umieszczone w górnej części strony;
2) adres redakcji strony podmiotowej BIP;
3) imię i nazwisko, numer telefonu, numer telefaksu i adres poczty elektronicznej co najmniej jednej z osób redagujących stronę podmiotową BIP;
4) instrukcję korzystania ze strony podmiotowej BIP;
5) menu przedmiotowe umożliwiające odnalezienie:
a) informacji publicznych, o których mowa w art. 8 ust. 3 zdanie pierwsze ustawy,
b) innych informacji publicznych, o których mowa w art. 8 ust. 3 zdanie drugie ustawy, a w szczególności takich, których publikacja leży w interesie publicznym, zaspokaja potrzeby obywateli i ich wspólnot, wspiera rozwój społeczeństwa obywatelskiego lub przyczynia się do polepszenia działalności podmiotu udostępniającego informacje,
c) informacji publicznych przeznaczonych do publikacji w BIP na podstawie przepisów odrębnych;
6) moduł wyszukujący.
2. Strona podmiotowa BIP nie może zawierać reklam.
|
2.
Obsługa Biuletynu |
Strona, na której się Państwo znajdujecie została stworzona zgodnie z
powyżej wymienionymi zasadami. Uzyskanie informacji zamieszczonej na stronie
odbywa się poprzez kliknięcie lewym klawiszem myszy na interesującą nas
kategorię, a następnie, po jej rozwinięciu, na podkategorię.
Biuletyn zawiera elementy określone w Rozporządzeniu Ministra, jak i elementy
dodatkowe:
1) „Menu Przedmiotowe” – znajduje się po lewej stronie. Zawiera informacje
publiczne udostępnione w Biuletynie przez dany podmiot. Jego struktura,
jak i zawartość merytoryczna mogą być modyfikowane przez redaktora Biuletynu,
2) „Redakcja” - kategoria znajdująca się w dolnej części menu przedmiotowego.
Zawiera wszelkie dane dotyczące osób redagujących podmiotową stronę BIP,
3) „Instrukcja obsługi” – kategoria znajdująca się poniżej „redakcji”.
Umożliwia ona zapoznanie się z zasadami użytkowania Biuletynu,
4) „Niepublikowane w BIP” – kategoria znajdująca się poniżej „instrukcji
obsługi”. Określa ona sposób dostępu do informacji niepublikowanych w
BIP, ze względu na wyłączenia przewidziane przez odpowiednie przepisy
prawa.
5) „Informacja o liczbie odwiedzin” – znajduje się w lewym dolnym rogu
ekranu i określa liczbę wyświetleń podmiotowej strony BIP (liczbę wejść
na stronę), od dnia uruchomienia strony,
6) „Statystyki” – kategoria ta również znajduje się poniżej menu przedmiotowego,
u dołu ekranu. Pozwala ona na uzyskanie informacji na temat liczby wyświetleń
poszczególnych podstron opublikowanych na stronie,
7) „Moduł wyszukujący” – znajduje się w prawym górnym rogu ekranu. Pozwala
on na wyszukiwanie interesujących nas informacji, poprzez wpisanie słowa
lub frazy (po wpisaniu danego słowa lub frazy wyświetlą się wszystkie
opublikowane w Biuletynie podstrony zawierające interesujące nas słowo
lub frazę),
8) „Rejestr zmian” – znajduje się poniżej każdej wyświetlonej podstrony
i określa datę danej zmiany.
|
3.
Dodatkowe elementy Biuletynu |
„Opcje drukowania” – istnieje możliwość drukowania podstron i dokumentów
opublikowanych w Biuletynie, co jest szczególnie przydatne z punktu widzenia
gromadzenia potrzebnych nam informacji:
1) „Drukowanie podstron” – opcja ta umożliwia wydrukowanie każdej podstrony
opublikowanej w Biuletynie. Po otwarciu danej kategorii lub, klikamy na
zielony przycisk „Wersja do druku”, by wydrukować widoczne
informacje,
2) „Drukowanie załączników do artykułów” – opcja ta umożliwia wydrukowanie
załączników dołączonych do artykułów (dokumentów, aktów prawnych, budżetu,
itp.). Jeśli do danego artykułu dołączono dokument możemy go wydrukować
poprzez kliknięcie na ikonkę znajdującą się poniżej, przy czym możliwe jest
zarówno pobranie i wydrukowanie dokumentu - „Pobierz”,
jak i sprawdzenie jaką treść zawiera – „Zobacz”.
· „Rozwijalne menu” – opcja ta umożliwia na zorientowanie się w jakiej kategorii
i podstronie się aktualnie znajdujemy. Po kliknięciu na daną kategorię i
dalej podstronę, u góry ekranu wyświetli się hierarchicznie uszeregowane
menu rejestrujące kolejne kroki, a więc lokalizację danej podstrony, np.
Powiat » Gminy w powiecie » Gmina xxxxxx.
· „Odnośnik do głównej strony BIP” – opcja ta umożliwia automatyczne przejście
na główną stronę Biuletynu Informacji Publicznej, poprzez kliknięcie na
nazwę strony znajdującą się u góry ekranu: www.bip.gov.pl. |
|
|
|
|
|
|